top of page
  • תמונת הסופר/תClose Up

כל מה שרציתם לדעת על בדיקות פוליגרף לעובדים

כמו בכל מערכות יחסים, גם במקום העבודה ישנה חשיבות גדולה לבניית אמון.

עובדים נאמנים תורמים רבות להצלחת הארגון, מסייעים לו להתפתח ומאפשרים למנהלים להתנהל בראש שקט.

לצערנו, ישנם מקרים רבים של הפרת אמונים, מרמה והונאה בקרב העובדים המובילים לנזקים כבדים לעסקים ולחברות.

כאשר מעסיקים חושדים בכך שהעובד ביצע עבירה כלשהי במקום העבודה, הם יכולים לבקש מהעובד החשוד לעבור בדיקת פוליגרף.

מהי בדיקת פוליגרף?

בדיקת פוליגרף, המכונה גם ״מכונת אמת״, הומצאה בשנות ה-20 של המאה הקודמת על ידי השוטר האמריקאי ג'ון אוגוסטוס לרסון.

המטרה שלה היא לבחון האם אדם דובר אמת או שקר.

הפוליגרף מתבסס על ההנחה שכאשר אדם משקר, מתרחשים בגופו שינויים פיזיים שהוא אינו יכול לשלוט עליהם כמו שינוי במוליכות החשמלית של העור, עלייה בלחץ הדם ושינוי בקצב הדופק.

בתחילתה של בדיקת הפוליגרף החוקר העורך את המבחן שואל את הנחקר שאלות סרק על עובדות שאין סיבה לשקר לגביהן (כמו למשל שם הנבדק ומקום מגוריו) וזאת על מנת לקבל אינדיקציה על תגובות הנחקר.

בהמשך ובמהלך בדיקת הפוליגרף החוקר העורך את המבחן שואל את הנחקר שאלות רלוונטיות הקשורות לחקירה (כמו למשל ״האם גנבת את הכסף מהקופה?״), ושאלות השוואה שהמטרה שלהן היא לעורר אי נוחות בנחקר (כמו למשל ״האם אי פעם שיקרת?)״. לאחר מכן, מנתח החוקר את התגובות הפיזיולוגיות של הנחקר לשאלות ולפי התוצאות מגיע למסקנה האם הנחקר דובר אמת או להיפך.

באילו מקרים עסקים נעזרים בבדיקת פוליגרף?

בדיקת פוליגרף משמשת עסקים, ארגונים, עיריות וחברות שונות ככלי לחשיפת הונאות, מרמה והפרת אמונים.

בין היתר, ניתן לבצע את הבדיקה כאשר עולה חשד כי העובד מעל בכספי החברה, הטריד מינית, הפר באופן בוטה את חוזה העסקה, קיבל שוחד, גנב רכוש או מידע, ריגל לטובת החברה המתחרה וביצע כל עבירה פלילית אחרת במסגרת הארגון, ואף בדיקה תקופתית שגרתית על פי נהלי הביטחון בחברה.

לצד עריכת בדיקת פוליגרף לעובדים, ניתן גם לערוך בדיקת פוליגרף למועמדים למשרה במקום העבודה על מנת לבחון את אמינותם ולוודא כי הם ישרים ונקיי כפיים.

האם ניתן לכפות על עובד בדיקת פוליגרף? לפי הפסיקה של בית הדין לענייני עבודה בישראל, בדיקת פוליגרף חייבת להיעשות בהסכמתו של הנחקר ורצוי שתהיה בכתב.

ההסכמה נדרשת משום שהבדיקה מהווה חדירה לפרטיותו של הנחקר, ולפי הטענות הבדיקה פוגעת בכבוד האדם ובצנעת הפרט.

לא ניתן לכפות על עובד לעבור בדיקת פוליגרף, אך כאשר עובד מסרב לעבור את הבדיקה הדבר צריך להדליק לכם, המעסיקים, נורה אדומה לגבי היושרה והאמינות של העובד ומכאן ניתן להרחיב החקירה אודות פועלו בחברה באמצעים אחרים כמו, מעקב/תצפית וכדומה בשעות עבודתו.

מה ניתן לעשות עם תוצאות הפוליגרף?

רמת האמינות של בדיקת הפוליגרף שנויה במחלוקת, אם כי רבים מעריכים שרמת האמינות של הבדיקה עומדת על 90 אחוז. בשל כך, הבדיקה אינה מהווה ראיה קבילה בבית דין פלילי.

ניתן להגיש אותה כראייה בהליך אזרחי בלבד, כל עוד הנחקר מסכים לכך.

בהתאם לתוצאות הבדיקה, ניתן להחליט האם לפטר את העובד או להרחיב החקירה באמצעים נוספים וקבילים לצורך פיטוריו.

חשוב לדעת שאם ברצונכם לפטר עובד ללא הליך שימוע וללא מתן פיצויי פיטורים, יש לספק ראיות נוספות מלבד הפוליגרף המעידות על הפרת האמון.

לצד בדיקות הפוליגרף, אנו ב"קלוז אפ – בילוש, מעקבים וחקירות פרטיות" עורכים גם מעקבים סמויים ובקרות בטחון גלויות אחר העובדים, המאפשרים להוכיח כי העובד פגע באמון המעסיק.

כך לדוגמה, באחד המקרים שחקרנו, עובד הוציא חופשת מחלה ונעדר ממקום העבודה במשך תקופה ארוכה.

באמצעות המעקבים שערכנו הצלחנו לגלות כי העובד שיקר למעסיקו ועבד במקביל בעבודה אחרת.

כמו כן מקרים נוספים, של מעקבים סמויים אחר משאיות החלוקה של הארגון גילו במקרים רבים גניבות ו"קומבינות" שונות במהלך שעות העבודה.

הצוות המקצועי, המיומן והמנוסה שלנו ישמח לעמוד לרשותכם ולערוך עבורכם בדיקות פוליגרף, מעקבים וחקירות, שיעזרו לכם להגיע לחקר האמת לגבי העובדים וההתנהלות במקום העבודה.

bottom of page